Tuesday, July 31, 2012

Asam Pedas Ikan Pari - Iftar Ramadhan ke-11

gambar hiasan dari google


Pejam celik - pejam celik dah masuk hari ke-11 puasa tahun ni. Alhamdulillah...
Biasalaa hari di bulan pose asyik memeikirkan menu berbuka puasa laa
Hari ni nak buat Asam Pedas Ikan Pari dengan menu tambahan - Telur Masin, Tumis Kacang Panjang, Air Sunquick &..pencuci mulut..... xde kot hehehe.. kalau rajin n sempat nanti buatkan pudding custard je.. tengok lah nanti yer...

Malam nanti kalau rajin fadz upload gambar2 ekk...
See yaaaaaaa.....

Sunday, July 29, 2012

Puding Caramel



Bahan :
180 ml susu full cream
250 ml fresh cream
200 gr gula pasir
4 butir telur, kocok asal tercampur
1 sdt vanilla extract
2 sdb air
sedikit garam

Cara membuat :
1. Panaskan gula, sampai mencair membentuk karamel. Tambahkan 2 sdm air, gaul rata. Tuangkan 1/2 bagian karamel ke dalam acuan.
2. Campurkan susu & fresh cream ke dalam sisa caramel, panaskan, aduk sampai caramel mencair. Tambahkan vanila & garam.
3. Matikan api, masukkan telur kocok secara perlahan-lahan sambil diaduk.
4. Tuang campuran susu ke dalam acuan
5. Oven dengan cara au bain marie selama 75 minit dengan suhu 150 darjah celcius.


tadaaaa.... siap n makan..

Sunday, July 22, 2012

Ramadhan, bulan yang mulia

Umum semua dah tau pasal kelebihan ramadhan kan.. 


 Bulan ramadhan terbahagi kepada 3 fasa iaitu setiap fasa terbahagi kepada 10 hari. 10 malam pertama disebut dengan malam rahmat, 10 malam kedua disebut dengan malam maghfirah iaitu keampunan dan 10 malam ketiga disebut dengan itqum minannar iaitu kebebasan dari api neraka.Dlam ketiga-tiga fasa ini, fasa yang paling dinantikan oleh seluruh umat Islam ialah fasa ketiga. Ini kerana salah satu malam itu akan dinamakan Lailatul Qadar yang disebut lebih baik daripada 1,000 bulan. 


Sepuluh malam terakhir Ramadan juga harus diisi dengan beriktikaf di masjid dan memperbanyakkan amalan termasuk membaca al-Quran dan menghidupkannya dengan berbuat ibadat. 


 Hari ni dah masuk 2 Ramadhan. Dah lama rasanya tak dapat bertarawih sama2 di masjid/surau. Kalau pegi nanti anak plak terbiar main takde siapa nak awasi. So buat jer la yg fardhu kat rumah.. 


 Semalam, berbuka dengan sup tulang, sayur brokoli dan telur dadar.
Sup Tulang dengan sambal cili kicap.. sedapp
     Alhamdulillah, rezeki yang Allah berikan. Sebenarnya ramadhan tahun ni ambil kesempatan skali nak turunkan berat badan. Rasa dah overweight sangat dah nie.. takut penyakit senang datang.. so, setelah di fikir fikirkan ape lah salahnya berkorban sedikit demi menjaga kesihatan sendiri kan.. Sebelum nie diet sendiri, tapi xbertahan lama coz nafsu makan tak leh control.. so berat maintain jer..78-80kg.. huhuhu..berat kann.. sebab tu la saya nak cuba ambil ALSD2.. try mcm mana kan.. insyaallah kalau usaha lebih sket tercapai kot..


ni laa ALSD2 yg saye amik tu.. baru amik 1 tin.. nak beli banyak ongkos nyer ciput jer...


 Apabila kita berpuasa, maka ada beberapa pantang semasa berdiet ALSD2 yang perlu kita perhatikan. Pantang pertama adalah jangan berlapar atau tidak mengambil apa-apa makanan lebih dari 6 jam sewaktu kita jaga. Namun begitu kita masih boleh berdiet dan mengambil ALPHA LIPID SD2 sambil berpuasa kerana kewajipan berpuasa adalah lebih penting cumanya metabolisma kita menjadi perlahan sedikit dari biasa tetapi berat kita masih boleh turun. 

Apabila kita sudah berbuka nanti makanlah dengan kenyang tetapi tetap tidak mengambil karbohidrat dan gula serta minumlah air yang banyak untuk menggantikan air yang hilang sewaktu siang. Perkara atau syarat yang lebih penting untuk kita perhatikan sewaktu berpuasa adalah kita mestilah memakan cukup protien semasa berdiet. 

Cukup protien disini bermaksud kita masih perlu memakan 2 skup sebanyak 4 kali sehari apabila kita telah berbuka. Maka bolehlah buat penyesuaian pada waktu malam tentang jarak memakan SD2 sebanyak 4 kali itu mengikut jadual masing-masing.

Contohnya: 1 kali waktu sahur, 1 kali waktu berbuka, 1 kali selepas makan malam dan 1 kali lagi sebelum tidur. Namun begitu jika anda merasakan 4 kali adalah terlalu mencabar pada waktu malam, boleh juga mengambil 3 kali pada waktu malam dengan jumlah keseluruhannya 8 skup juga. Sebagai contoh: 1 kali waktu sahur (3 skup), 1 kali waktu buka (3 skup) dan 1 kali lagi sebelum tidur (2 skup). 

So, inilah menu utama saye lepas nie.. chaiyokkk fadz!!! ;) 

Menu berbuka hari nie, Ikan Bakar, Sayur Sprout & Tauhu Lembut, Tauhu Sumbat... Insyaallah.. Say no' to nasi okey!!

Selamat berpuasa!!!

Thursday, July 19, 2012

Ramadhan Al-Mubarak


Malam nie, malam penetapan tarikh berpuasa bagi 2012, so mlm nie tengok anak bulan.. tapi bagi kami yang duk kat bandar nie tengok TV je laa tunggu atuk tu umumkan kul 8.30 mlm nanti.



Biasa memasing berenti wat keje sat semata2 nak dengar pengumuman tu kan.... korang pun same yek.. :)



Biasa kat kampung halaman ku nun jauh di N.9, hari sebelum puasa tu diaorg 'Mantai'.. tumbang sekor dua lembu/kebau unt dijual.. mcm tu jugak la bila nak raya nanti..

Meriah mmg meriah laa... tapi sambut puasa thn nie xdapat nak rai kan kat kg.. huhuhu..


nie laa yang di kata kan hari 'mantai' bg org n.9


Persiapan puasa, mcm biasa laa... siap2 kan diri untuk bersahur dan berbuka secara ala kadar... amin.. semoga dipermudahkan..

Persiapan raye, ...... satu pun xprepare lagi... sbb raya thn nie beraya berdua jer ngan anak. Hubby terpaksa keje.. nak wat camne.. Tapi baju raya hubby tetap ade.. cuma mmg xfikir nak warna apa thn nie.. ;)

So, biar laa dulu ekk.. kite sambut puasa dulu n tambahkan amalan.. insyaallah



To all my parents and sibling, frens, blogger fren, facebook's fren, n specially to my hubby, saye minta maaf segala salah dan silap selama nie. Semoga kita semua tenang menyambut kedatangan Ramadan pada tahun nie... Insyaallah.

Selamat Berpuasa!!!

Lepas nie pastinyer entry2 yang menggiurkan dari resepi2 berbuka puasa...hehehehe..





Wednesday, July 11, 2012

One of the most beautiful



 One of the most beautiful houses in the world is in Barcelona, Spain owned by the famous footballer, 

Ronaldhino.
 
  

One 

of the most beautiful cities in the world 

is Vancouver, 





One

of the most beautiful little girls in the world

is
 
Fatima from Morocco . 



The

most beautiful eyes in the world
belong to this

little girl f rom Afghanistan 



One

of the most beautiful waterfalls in the world is
 Niagara

Falls in the U.S. and Canada .
 



One

of the most beautiful bridges in the world 
is in Japan . 




One of the most beautiful horses

in the world is
 the

Arabian.
 


One

of the most beautiful plants in the

world
 
is

shaped

like a water bubble.
 


And

one of the most beautiful days in the World is

TODAY...

if

you make it so.

Have

a great day and be Happy!

Popular Posts

thanks

javascript:void(0)

Blogroll