Sunday, June 17, 2012

Happy Father's Day

Sempena Hari Bapa, Fadz nak ucapkan Selamat Hari Bapa buat hubby fadz Mohd Fadzil Salim & Ayah fadz, En Madrus Hussin..


Love uOlls laaa..



Khas untuk Ayah Aaqil & Ayah Fadz, Selamat Hari Bapa

xde hadiah la sayang... cup cake ni okies tak?? 
nanti kite calebrate sesama k..


Layann...


Suka dengar lagu nie, kumpulan nie pun sume dah buat haluan memasing termasuk lah buddies hubby.
Dalam nie muda2 lagi sumer.. sumer kurus-kurus sampai xcam..
Hehehe lelama dapat cam jugak bro wazer dlm tu..
Kenangan jadi artis yer bro... 

Jom kite layan lagu ni..


Ayah, Ibu, Anak (A.I.A)


Rarare rare rare ra
Rarare rare rare ra
Rarare rara rera rara rare rara

Janganlah engkau menangis lagi
Yakinkan aman ibu di sisi
Wahai intan seluruh raga
Hadirmu membawa seribu warna

Kini kau lupakan ibu
Lupakan juga ayahmu
Mengapa kau begitu
Setelah sinar kau ketemu

Tidakkah kau kasihan
Ibumu sendirian
Di sini bukan syurga
Patut kau campakkan

Ayah, ayah jerit kecilmu
Setia bersila di bendul pintumu
Tangis tawa bukanlah duka
Jadi ingatan mengusik jiwa 








Satu lagi lagu untuk hari bapa...


1234 ~ Aris Ariwatan






Satu... kasih yg abadi
Tiada tandingi dia yang satu
Dua... sayang berpanjangan
Membawa ke syurga kasihnya ibu

Tiga... lapar dan dahaga
Rela berpayahan setianya ayah
Empat... mudah kau ketemu
Berhati selalu beza antara
Kasih dan kekasih

( korus )
Ibu kuingat dahulu
Menyisir rambut ku kemas selalu
Ayah menghantar ke sekolah
Bergunalah ilmu bila dewasa

Sayang dengar lagu ini
Untuk kau sandarkan buat pedoman
Jangan manis terus ditelan
Pahit terus dibuang... itu bidalan
Harus kau renungkan


Friday, June 15, 2012

Sakit Kepala



Lately, selalu sakit kepala, kekdang sampai migrain, so  bila dah baca penerangan kat bwh nie, tau la sket, mungkin sakit kepala yg menyerang tu sbb stress, mungkin mata ni dah rabun asyik ngadap computer je, mungkin jugak sbb xcukup tido..

Apa2 pun menjaga kesihatan tu mmg penting. Jom baca entry kat bwh nie, fadz share dr google..



Sakit kepala amat mengganggu setiap aktiviti kita. Apabila dia datang tidak menentu waktunya, bayangkan ketika kita sedang berkerja tiba-tiba sahaja sakit kepala, jadi tidak karuan dibuatnya. Pil penahan sakit selalu menjadi pilihan, jika sudah kerapkali kita menelannya akhirnya tidak mujarab lagi. Setiap penyakit ada ubatnya, cuma kita terkadang terlupa mengkaji sebab apakah kita sakit kepala. Cuba kita ubah cara hidup kita, mungkin disitu ada jawapannya. Secara umum ada lima jenis sakit kepala yang dihidapi oleh manusia, yang penekanannya fokas bagaimana rasa sakit itu dihasilkan. Menurut Clinical Methods, rasa sakit terjadi pada setiap bagian dari kepala, termasuk kulit, otot-otot, pembuluh darah, sinus, struktur gigi, dan urat-saraf muka.


Punca Sakit Kepala

Vaskular, penyebab migrain
Rasa sakitnya disebabkan oleh pembesaran pembuluh darah di dalam kepala. Jenis paling popular dari sakit kepala vaskular adalah migrain, yang menurut American Headache Society dialami sekitar 28 juta orang di Amerika. Migrain boleh sembuh jika pengidapnya didalam tahap permulaan setelah 4-72 jam. Pengidap migrain akan merasa sakit kepala yang amat sangat, dengan rasa berdenyut-denyut yang timbul pada satu atau dua sisi kepala. Gejala lain dari migrain adalah mual, muntah, dan sensitif terhadap cahaya atau suara. Sebanyak 3 dari 4 penderita migrain adalah perempuan. Ertinya, lebih banyak perempuan yang mengalami migrain daripada lelaki.

Cluster
Sakit kepala jenis ini adalah berbeza dari sakit kepala vaskular. Ianya sering menyerang kaum lelaki. Menurut Cluster Headache Support Group nisbahnya enam lelaki berbanding satu pengidap jenis cluster. Rasa sakitnya amat menyiksa, ianya menyerang sehingga selama 15-180 minit. Biasanya terjadi pada satu sisi kepala, di belakang mata, atau pada daerah pelipis. Sakit kepala biasa terjadi pada waktu-waktu tertentu, seringkali diwaktu malam ketika waktu mahu tidur, dan berlarutan selama 4-8 minggu.

Myogenik
Sakit kepala jenis ini memang sering dianggap sebagai ketegangan akibat otot-otot yang menegang di leher, dahi, kulit kepala, atau rahang. Penyebabnya bukan sekadar cara duduk yang salah, tetapi juga kerana stres, gelisah dan depresi. Tidak menghairankan bila sakit kepala ini termasuk yang paling biasa, dengan intensi yang ringan hingga ke sederhana. Kadangkala rasa sakit diikuti dengan menurunnya nafsu makan.

Keradangan
Ini adalah jenis kedua sakit kepala yang disebabkan oleh penyakit atau yang disebabkan keradangan di dalam kepala. Kebiasaanya sakit kepala akibat peradangan yang paling umum adalah sakit kepala akibat sinus, yang disebabkan oleh peradangan pada sinus dan ditambah dengan reaksi alergik.

Traction
Biasanya disebabkan oleh lesu yang menekan struktur dan pembuluh darah di kepala. Tumor metastatik (tumor maligna yang menyebar ke bagian tubuh lain), abses, atau hematoma (pembengkakan dalaman salur darah), bisa menyebabkan sakit kepala jenis ini. Rasa sakitnya akan lebih parah pada pagi hari, dan menjadi lebih parah saat pengidapnya batuk, buang air kecil, atau mengejan.

Cara untuk mengurangkan sakit kepala

Membaca Al-Quran dan berzikir
Sentiasa mengamalkan membaca Surah Al -Fatihah, Qul huallah & Selawat Nabi

Senaman
Jika Anda sering mengalami sakit kepala dan memerlukan pengubatan secara berkala, maka olahraga merupakan caranya. “Ketika anda bergerak aktif, stamina akan meningkat ianya akan mengurangkan stres dan tidur akan lebih nyenyak. Jogging, jalan cepat, berenang adalah senaman yang digalakkan tetapi tidak sesuai dengan pengidap migrain.

Minum Air
Anda disarankan minum 8 gelas sehari. Hidrasi merupakan salah satu penyebab terbesar punca sakit kepala. “Jika tubuh tidak mendapat cukup air, maka tubuh mula menyimpan cairan yang sudah ada dan memberi isyarat ‘kehausan’, iaitu sakit kepala atau migrain.

Makanan Ringan
Ketika anda pulang dari pejabat tiba-tiba anda sakit kepala yang amat sangat. Baru anda sedar bahawa sudah berjam-jam lamanya anda tidak mengisi perut hari itu. Ketika tubuh tidak mendapat makanan, badan anda akan kekurangan gula dalam darah, sehingga menyebabkan sakit kepala. Ini merupakan cara tubuh untuk mengatakan, “Beri aku makanan. Aku kelaparan!”
Ambillah makanan ringan seperti epal, coklat atau gula-gula , untuk meredakan sakit kepala dan membawa tingkat gula darah anda kembali normal.

Kafein
Selain berfaedah untuk hilangkan mengantuk, kopi memiliki kelebihan lain, iaitu kandungan kafeinnya boleh mengawal rasa sakit kepala.
Selain itu, kafein juga boleh mempermudahkan penyerapan ubat migrain. Tak hanya itu, kafein juga mampu mengekang serangan sakit kepala dengan menarik / mengendurkan pembuluh darah.

Tidur
Cuba untuk tidur selama 8 jam sehari. Tidur terlalu banyak atau sedikit boleh menimbulkan sakit kepala.

Rehatkan diri.
Mengadap komputer terlalu lama boleh menyebabkan sakit kepala, luangkan diri untuk berihat seketika dengan berjalan melihat luar tingkap sambil mengambil udara segar atau bersandar kekerusi sambil memejamkan mata dan tarik nafas secara perlahan-lahan atau tidur sekejap antara 15 minit ke 20 minit terutama pada waktu tengahari sebelum waktu zuhur (Sunah Nabi).

Pemakanan
Memakan sayur kangkung setengah masak ( 1 ikat kangkung)

Berendam
Berendam di air hangat juga boleh mengurangkan sakit kepala anda.

Sejukkan Kepala
Ambillah kain lembut atau handuk kecil, lalu basahi dengan air bersuhu dingin. Lalu, lekapkan di kepala dan leher bahagian belakang. Jika dimata, ambil tuala kecil remdam di air suam dan lekapkan di mata beberapa minit dan diulangi beberapa kali hingga lega. Cara tersebut boleh mengurangkan rasa sakit kerana membuat efek relaksasi.

Meditasi.
Saat muncul sakit kepala cubalah untuk bermeditasi. Pejamkan mata, tarik nafas dan tahan selama lima saat kemudian buang secara perlahan. Fokuskan fikiran anda pada hal-hal yang menyenangkan. Dengan begitu anda boleh mengurangkan ketegangan otot penyebab sakit kepala, akibat tekanan psikologi atau tres.

Seks
Berapa kali anda menolak ajakan mesra pasangan kerana sakit kepala?! Jika selalu terjadi, maka sekarang anda perlu mengubahnya, apalagi jika anda ingin segera sembuh dari sakit kepala ini. Seks boleh melepaskan rasa sakit yang menyerang kepala seseorang. “Sebab endorpin dan hormon pereda rasa sakit lain turut dilepaskan selama orgasme, sehingga boleh membuat seseorang merasa rileks dan lebih tenang.

Urutan Reflexologi & akupresur (acupresure)
Terapi akupresur ini dilakukan pada titik tertentu di wajah dan tangan anda, yakni:

Titik pada otot temporalis
Gunakan jari telunjuk dan jari tengah, lakukan urutan pada otot temporalis di kawasan pelipis yang letaknya satu jari di atas mata bagian luar.

Titik di belakang telinga
Gunakan ibu jari untuk mengurut titik di bagian bawah tulang besar di balik telinga anda. Lakukan urutan secara putaran pada bahagian ini atau secara melintang kearah belakang kepala.

Titik antara mata
Gunakan jari tengah dan ibu jari, urut perlahan titik di atas hidung di antara kedua mata, tarik ke atas hingga anda merasakan tekanannya di sekitar alis.Dua jari tersebut menolak secara bertentangan merintasi atas alis hingga ke kening.

Titik antara ibu jari dan telunjuk
Gunakan ibu jari dan telunjuk tangan kanan untuk menekan titik di antara ibu jari dan telunjuk tangan kiri anda. Titik akupresur ini memberikan kesan menenangkan ke bagian kepala anda yang terasa sakit.

Friday, June 8, 2012

Makan2 dHari Jumaat

Lunch today dah xtau nak pi makan mana..
Nak makan nasi cam dah bosan..
Pas buat 5s kecik. tadi kat mesin photostat ngan Nad... kiteorg berdua pi makannn kat KFC
Berjalan sket lah ke KFC tu.. alaa bukan jauh sangat pun
tapi disebabkan kemontoks'an badan kiteorg nie..
Hehehe... lotehhh gak!!

Ni laa yg kiteorg makan sambil bergossip pasal anak memasing.. bukan ngumpat tau!!
Haippp xmor xmor... xbaik tau hari jumaat nie..

Ermmm..menternak lemah sket ngan hidangan nie


dah selesai hgga menjilat jari..
Kami pun berjalan pulang.. hehehe. Sessi exercise bermula..
tapi...
Singgah sini dulu..


tengok2 barang kat dalam kedai... pastu tapau nie..
untuk Fadz - Mango Snow Ice

Mango Snow Ice

dan ini untuk Nad - Coffee Snow Ice

Peanut Snow Ice

sampai opis...top up balik lemak ngan makan ice cream sedap nie... xcukuppppppp
nak lagiiii....
sedapppppppppp....hehehehe

Bye!
sambung keje balik.

Thursday, June 7, 2012

Lunch @ RedWok Bangi

Lunch tadi g makan ngan kengkawan opis..
lama dah tak 2gether2 ngan kengkawan masa duk kat pavement unit
winduuuu... 
walaupun eintan xkesampaian nak makan steamboat hari ni
sebab steamboat tu bukak start 6 ptg plak.
kat website cakap bukak start kul 12 - 3 ptg
xhepdettt rupernyer..

Kami order nie..
tapi gambar ehsan dari googles n blog rakan2 yg pernah makan kat sana..
xsompek nk amik gambar lunch tadi.. masing2 terus ngapp jee..
hehehe

Ikan Siakap 3 rasa kot..

chicken sweet sour - best

yang lain2, tom yam yg sedapp, kailan ikan masin, sotong goreng tepung ngan telur asin, n air masing2 nyer feveret.. sayanggg xsempat amik gambar.
Lain kali nak g lagi lahh..
time tu hopefully sempat laa amik gambar yerrr..

ringkasnyer,... memang terbaikk
harga pun ok.
kiteorg makan nie pun xsampai RM30 sorang..

Frennnss,... nanti kite repeat lagi ekkk..
Love uOlls..



Saturday, June 2, 2012

Wedding Day BIL ~ Firdhaus & Zaimah

to both; 
Firdhaus - Adik Ipar Fadz dengan Zaimah, pilihan hati.. telah sah menjadi suami isteri


Akhirnya segala penantian terjawab sudah
Satu Ikatan telah menjadi sah
Semoga kekal hingga ke hujung nyawa
Lalui alam rumahtangga dengan sebaik-baiknya.

Jomm layan gambar jer lah.. biar gambar yg menceritakan segalanya..
Cheeewaahhhh... ;)

hantaran kepada pengantin perempuan...santekk tak??..

Nie saye yg sponserrr... tq anies bake house - my aunty anis.

















Abessss...
Selamat Pengantin Baru
Fird & Zai.
from Us - Fadzilyana Fauzan.


Popular Posts

thanks

javascript:void(0)

Blogroll