Sunday, December 19, 2010

Alhamdulillah...Segalanya Selesai

14 Dec 2010 ~ Aku admit balik kat Ward 4D Hosp Ampang.. untuk continue Induce with Cervagem. Masuk jer ward kena lepak katil 22 coz bilik 27 & 28 penuh ader patient ngan kes yg sama ngan aku..IUD Intrauterinedeath' (bayi meninggal dalam kandungan).
Lega..aku nyer stage dah hampir setengah jalan dan dah boleh terima kenyataan..bayangkan 2 patient yg baru masuk tu.. sorang tu ibu ngan twin baby..dua2 meninggal dalam kandungan..nasib baik kecik lagi baru 27 weeks.  kes lagi satu pun IUD jugak tapi dah nak masuk 37 weeks..kesian..anak sulung plak tu..harap kedua-duanye tabah hadapi dugaan seperti yg aku hadapi..

Hari nie xde apa..juz relax dulu kat katil. Pagi tadi dah jumpa Chief Dr. check n scan sblm decide unt next plan bg patient yang agak serius kes nyer termasuk laa aku.. Lepas Dr check tadi so dr dah discuss ngan dr pakar yg lain n decide unt continue next ubat...Cervagem'..dalam fikiran aku...ntah apa laa rasa sakit ubt tu nanti... redahh jerrr....

15 Dec 2010 ~ Seawal 6 pagi dah dikejutkan...unt insert Cervagem'...sib baik sempat solat subuh dulu..tunggu punya tunggu pukul 7.30 baru Dr insert Cervagem.. lupa nak bg tau..aku dah diletakkan kat dewan bersalin kul 6 pagi tu..sebab kena monitor every 1 hour..coz Cervagem tu kena bagi 3 jam sekali..mana laa tau kot2 terberanak terus plak nanti kan....tu sebab Dr suh lepak dalam dewan bersalin..bilik 12.. Dah 7 jam berlalu sejak pagi tu...masih belum ada bukaan..tapi rasa sakit contraction dah ader dah... tetap sabar menunggu..Dr Lee KIV unt insert ubt ke3 coz tkt rahim ku xcukup kuat unt terima contraction tu..so Dr bg uabt tahan sakit..dapat lena tido sejam dua.. Kul 7.30 ptg continue balik ubt ke3 sampai last inserted ubat kul 1.30 pagi, 16hb Dec 2010..time tu sakitnyer tuhan jer yg tau...setiap sejam aku terbangun unt ke toilet...

16 Dec 2010 ~ kul 5 pagi aku xtahan rasa sakit contraction dah..ubt tahan sakit yg diberi pun xdapat tampung sakit nie.. Dr check...dah 5-6 cm bukaan rahim ku...alhamdulillah..akhirnya terbuka juga. Dalam kul 6pagi aku xtahan sakit dah aku panggil nurse n dr..nurse/sister kata "Puan, kalau Puan rasa sakit just teran jer..."..camne nie...aku dah laa xde pengalaman bersalin normal sebelum nie..aku teran jer laa..

2 kali teran..akhirnya keluar jugak baby ku..lega nya tuhan jer yg tahu.. Nurse tunjuk baby yg dah xbernyawa tu depanku..Ermm..dah biru dah..yerlaa hampir 3 minggu dah bernyawa dlm kandungan..tapi still cantik, sempurna dan tinggi lampai org nyer..cantik nye anak mama.... mama xleh nak tgk lelama sgt...syg xnak lepaskan nanti..so nurse bawak bby unt ukur. dan mama..cont'd unt kuarkan uri, darah n settle kan apa yg perlu...

Alhamdulillah.......selesai akhirnya hari yg kunanti-nanti kan.....

No comments:

Post a Comment

7th Anniversary

Sayang,  today Our 7th Anniversary!! Sorry sebab forgot our anniversary today. Syukur u masih ingat..  Tq for the wishes this earl...